onsdag 4. januar 2012

Fremtidsvyer...

Når Li Edelkoort snakker, lytter verden... jeg er spesielt lydhør. Ble oppmerksom på denne flotte damen for første gang høsten 2008. Hun var kurator for utstillingen "A world of Folk" i Stavanger. En fantastisk utstilling og en dame med spennede tanker om fremtiden. Var også til stede på et foredrag i Oslo året etter. Hun snakker rett til hjertet mitt! 


"Verden er i en kritisk tilstand og vi må forholde oss til en ny tenkemåte med røtter i det tradisjonelle. Vi er på vei mot et mindre blikkfang og en mer komfortabel trend. Renere, enklere og mindre bruk- og kast- mentalitet. Vi kommer til å kjøpe færre ting, men av en kvalitet som holder lenger. Byer vil bli grønnere og mer menneskevennlige og landsbygda vil moderniseres.  Alt henger sammen. Utryggheten vil gjøre at vi ikke lenger har det samme ønske om å reise på en lang ferie. Hjemmet vil bli vår feriedestinasjon og livet vårt i en større grad enn tidligere. Behovet for trygghet innenfor alt kjent og kjært vil vokse.... og sokker, enkelt og greit, er på full fart tilbake i motebildet."



Har også stor tro på sokker! Kosesokker! Deilige og myke!

"Det handler om gleden over å lage noe selv. Det handler om å ta tiden tilbake, om å senke skuldrene. Å sitte hjemme og lage ting er den nye luksusen. Det handler om å bli glad i det man lager, det handler om å ta vare på. Tid for ro. Tid for ettertanke."


Fantastisk stol! Ta en titt på nettsidene til Squint Limited og la deg inspirere. Kanskje fascinere!Patchwork får her en helt ny dimensjon. Enig?


3 kommentarer:

  1. Sokkene er knallgode =)
    Ligger bildet av puta fra dere på bloggen min også!
    Ha en fin fin dag! Og borte bra, men hjemme best =)
    Klem Line

    SvarSlett
  2. Spennende tanker dere formidler - og verdt å stoppe opp for. Noen av oss lever enkelt i dag også, mener jeg hører til den gruppen. Var så heldig å vokse opp i en stor familie med lite penger (!) og med ei mormor som var sydame og kunne trylle fram de lekreste "nestenmoteplagg" av gamle klær. Du verden hvor mye jeg lærte av den barndommen - og hvor morsomt det var å finne løsninger sjøl på utfordringene i stedet for å kjøpe seg ut....:) Vel - må vel innrømme at jeg ikke så alt det positive den gangen, men som voksen kom innsikten; Tenk på alt jeg kan - og mestrer:)) Det å klare seg sjøl, løse problemer, bake brød, lage mat fra bunnen av, hogge ved, plukke bær, sy, strikke, redesigne, tenk for en gave å ha med seg ut i livet!! Må vi bare få gitt den videre til dagens unge! To jenter jeg kjenner lærer seg nå å strikke, og jeg støtter og heier de fram så godt jeg kan:)) Kurs og praktiske fellesskap er viktig for å føre slik handlingsbåren kunnskap videre - der kan vi alle bidra! Dere gjør så mye spennende nede hos dere, skulle ønske jeg bodde nærmere..... Klem fra Nordmøre

    SvarSlett
  3. It's truly inspiring to encounter individuals who are passionate about the future, especially when it comes to preserving and promoting local traditions

    SvarSlett